Biskut Kacang Kesukaan Mak Saya #FlattenTheCurve ❤



Bahan-bahan nya :
- 1 cawan Kacang Tanah yang di sangai dan dikisar
- 1 cawan Tepung Gandum
- 1/2 cawan Gula Aising
- 1/2 cawan Minyak Jagung Mazola

Cara-cara membuatnya senang sangat :

Mula-mula kita sangai kacang tanah atas api dalam 5 minit, bila dah nampak kulit tu agak terbakar kita pisahkan kulit dari isinya dan kisar. Adoii jenuh jugak nk pisahkan tu. Dulu opah saya pandai je menampi tapi idokle saya reti membuatnya. Jadi saya sarankan beli aja kacang yang tak berkulit. Sebab kita kena sangai kacang tanah tu supaya jadi rangup dan rasa di panggang tu..

Campurkan kacang tanah kisar tadi dengan tepung gandum, gula aising dan minyak jagung mazola. Minyak jagung tu masukkan sikit demi sedikit untuk capai konsistensi yang kita nak. Kita nak minyak tu well coated dan sebati dengan bahan2 kering kita.


Biskut ni sepatutnya rapuh di dalam tapi crunchy di luar.

Buat bulat2 sebesar sudu teh, dan sapukan dengan kuning telur dan decorate dengan kacang tanah. Bakar pada 175°C untuk 20 minit.

Ni biskut kegemaran mak saya. kalau dibelinya satu botol besar tu dalam RM25. Padahal kalau buat sendiri modal nya tak sampai RM10 pun. Jimat banyakk dan puas hati dengan air tangan sendiri :)


Raya-raya nanti boleh lah try buat ya..
#StayAtHome guys dan semoga memanfaatkan bantuan kewangan PRIHATIN yang baru PM Kita TS Muhyiddin Yassin baru announce tadi.

Memang zaman2 Covid19 ni ramai yang merasakan impak ekonomik dan kewangan. Harap2 kita bnyak berdoa dan buat solat hajat supaya Allah hantarkan bantuan untuk kita.


Dan juga syabas buat frontliners kita, staff2 KKM, doctors, nurses dan lain2. Juga abang2 askar ATM dan PDRM atas jasa2 anda semua :)


Comments

Popular Posts